15 Juni 2012: WELCOME BACK

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gud vad jag har saknat er, men hallå! Jag har haft det jävla bra! jag orkar inte berätta ALLT nu för det är såååååååååå mycket! Men vi var på Nessebar brevid Synny Beach (Det ligger i Nessebar men är en STOR turist ort som bara är byggt för turister). Bulgarien var ju förr ett land som var med i Rysslands grejen (Kommer in på vad det heter just nu, men förr i tiden var en jätte diktatur så så...........). och då fick dom ju inte åka någonstans och då var Sunny beach en turikst ort för dom länderna som var med i det (Ryrrlands grejen). det finns jätte mycket historia där och jag och mamma och pappa gick på en gajdad tur i gamla nesserbar, vi fick veta lite om Sunny beach också. Gamla Nessebar är det älsta bebboda stad i hela värden. ca 4000 år gamlat, alltså är det byggt ca 1000-2000 år innan kristus. den är också med på listan av värdsarv, vilket betyder att inget där inne får röras.

bara en länsig grej först: ett folkslag jag inte kommer på nu bodde i gamla nessebar under en tid, sen kom turkarna och erövrade dom, Då behövde dom soldater till deras armé, så dom kidnappade "Folkslaget"s pojkar när dom var ca 10 år, då kunde som uppfostra dom till turkar och använda dom till armén. så då hade föreldrarna ett litet utkicks fönster i gränderna för att kunna se när turkarna kom och gömma barnen!! Liten hemsk historia det där.... aja, nu orkar ni väll inte läsa mer histora, det kanske kommer lite snuttar ibland, vi får se, men nu så måste jag gå och hålla på med mitt nintendo, vi ses!! Voom

PS: Det är sommarlov nu!!!!!!!!!! Halelulia!

DS: Det kanske kommer bilder om en tid, då jag har fått in det på datorn. vi får se!


Gamla Nessebar: Här bor alltså 5000 personer, på drygt en halv min i bredd och en mil Mindre skulle jag tro) i längd!

En bild på bild på muren som är gjord av romarna (När dom rierade där ca vid kristus). och där bak ser ni havet och balkabbärjen som gör att värmen stannar där.

Bild på en kyrka i gamla Nessebar.

Aguaparken i Nessebar.


Sunny beach



Kommentarer
Postat av: Emelie

Love you Voom saknat dig så sjukt mycket I love your blog sariöst love you och din blog

2012-06-15 @ 11:05:43
Postat av: Voom

Tack såå sjukt mycket!!

2012-06-15 @ 17:36:23 // URL: http://loveanimalz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0